Groenlo als magneet

De voormalige Nederlandse Apparatenfabriek, tegenwoordig Nedap geheten, heeft niet het product, maar de mens centraal staan. Om het leven van de mens zo aangenaam mogelijk te maken, trekt Nedap talenten aan die praktisch toepasbare technologie ontwikkelen die het werk voor mensen en het leven een stuk aangenamer maakt. Of het nu om varkensstallen gaat, kledingwinkels of zorginstellingen, Nedap zorgt op uiteenlopende terreinen dat de mens wordt ontzorgd, zoals dat in jargon heet.

Kortom, dankzij slimme uitvindingen — ‘oplossingen’ genoemd — draagt Nedap bij aan het menselijk geluk.

Wie een kijkje wil nemen bij Nedap in Groenlo, zoekt dan ook tevergeefs naar een fabriek. In plaats daarvan treft men een modern ingerichte kantoortuin waar goed
gemotiveerde softwareontwikkelaars bezig zijn met nieuwe uitvindingen.

Inmiddels weet ook chipmachinefabrikant ASML uit Veldhoven dat er een strijd om talent woedt. Werknemers krijgen vaste contracten aangeboden. Het bedrijf
speelt met de gedachte een dochter in Oost-Europa te vestigen om daar talenten binnen te halen.

Nedap is zich er al langer van bewust dat goed personeel schaars is. Om de motivatie van de pakweg achthonderd talentvolle werknemers hoog te houden, kent
het bedrijf maar liefst twee participatieplannen. Zo kunnen medewerkers hun jaarlijkse winstuitkering laten uitbetalen. Ze kunnen de winstuitkering ook geheel of deels aanwenden om certificaten van Nedap-aandelen te kopen. Om het talent aan het bedrijf te binden moeten ze die certificaten vier jaar aanhouden. Als beloning
krijgen ze een aankoopkorting van 10% en na vier jaar een bonuscertificaat per vier certificaten. Daarnaast heeft Nedap nog een additioneel participatieplan
als de winst met meer dan 5% per jaar stijgt. Eind 2016 waren de Nedap-werknemers samen voor ongeveer 1,6% eigenaar van hun bedrijf.

Om in de komende paar jaar de winstuitkering in aandelen te kunnen blijven betalen, moet Nedap wel voldoende aandelen op de plank hebben liggen. Vandaar
dat het bedrijf bezig is met de inkoop van aandelen. Nedap heeft daar € 15 mln voor uitgetrokken. Dit bedrag wordt mede gefinancierd uit de verkoop van dochterbedrijf Nsecure.

Voor de winstuitkeringen aan het personeel heeft Nedap circa € 5 mln per jaar nodig. De gemiddelde Nedapper ontvangt dan een brutowinstuitkering van €6250. De fiscus toucheert daarvan de helft, zodat een Nedap-werknemer gemiddeld zo’n €3000 netto ontvangt boven op zijn reguliere salaris. Dat heeft Nedap ervoor
over om talent naar het Gelderse Groenlo te lokken en zittend personeel vast te houden.

Dit artikel is verschenen in het Financiële Dagblad op 28 november 2017, Lees hier het originele bericht.

Auteursrechten zijn voorbehouden aan het Financiële Dagblad.