5 vragen aan Verenigd Ondernemers Fonds

5 vragen aan Verenigd Ondernemers Fonds

5 vragen aan Verenigd Ondernemers Fonds, Anthony Degenaar, algemeen directeur: “Wij investeren graag in saaie, voorspelbare bedrijven”

Een enthousiaste, welbespraakte Anthony Degenaar (37), medeoprichter en algemeen directeur van het Verenigd Ondernemers Fonds, raakt niet uitgepraat over de voordelen van zijn investeringsvehikel. Degenaar: “Veel beleggers zijn op zoek naar rendement en veel MKB-ondernemers zijn op zoek naar lange termijn investeerders. Wij slaan er een brug tussen en laten beiden meeprofiteren van toekomstige groei.”

1. Wat is je persoonlijke motivatie om het Verenigd Ondernemers Fonds te starten?

Degenaar: “Als fusie – en overnamespecialist zie ik regelmatig overnamebedragen voorbijkomen die veel te laag gewaardeerd worden. Ik zie in het Nederlandse MKB enorm veel groeipotentieel en veel laaghangend fruit om te verbeteren. Daar gaan mijn handen van kriebelen! Ik heb veel kennis opgedaan met grote deals in de corporate wereld, maar dealmaking in het MKB ligt me beter. Ik spreek de taal van de ondernemer, want ik ben zelf ook ondernemer. Dit is mijn leven, ik zit hier voor een onbepaalde tijd in, want dit is hét momentum om met deze propositie te komen. We geloven in het MKB, het kloppende hart van de Nederlandse economie. We beleggen niet in de hippe startups, maar in voorspelbare bedrijven die over 15 jaar nog bestaan.”

2. De kern van jullie verbeteraanpak is het continuïteitsmaximalisatieprogramma. Kun je dat toelichten?

Degenaar: “Wij hebben dit model ontwikkeld en in samenwerking met partner UNC Plus Delta de uitwerking gedaan. Met dit model wordt snel duidelijk waar maximalisatie mogelijk is voor de MKB-onderneming. Op basis van negen factoren (o.a. strategie, innovatie, IT en sales) wordt duidelijk wat de groeipotentie van de onderneming is. Wij hebben een fingerspitzengefühl voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Soms is het nodig om een bestaand verdienmodel om te keren om meer groei te bereiken. Stel dat een machinebouwer continu zijn machines per stuk verkoopt, is het aantrekkelijker om zijn klanten een operationeel leasemodel inclusief onderhoud aan te bieden. We verwachten met een paar doelgerichte ingrepen het onbenutte potentieel volledig te benutten.”

3. Wat maakt jullie propositie interessant voor de ondernemer cq. DGA?

Degenaar: “Allereerst kampen veel DGA’s met een bedrijfsopvolgingsprobleem. En demografisch gezien zijn er relatief veel babyboomers die daarmee in hun maag zitten. Ten tweede zijn sommige ondernemers te veel bestuurder geworden. Ze willen weer lol krijgen in het ondernemen en nieuwe ideeën realiseren of andere markten bedienen. Met ons model wordt hij weer vrijgemaakt om te ondernemen en wordt zijn bedrijf minder afhankelijk van hem of haar. We zijn op zoek naar stabiele, voorspelbare, beetje saaie bedrijven die actief zijn in defensieve en niet-cyclische sectoren zoals industrie, voeding, handel, productie, dienstverlening, gezondheidszorg. Bedrijven die hun business-to-business producten over 15 jaar nog steeds verkopen.”

4. Wat maakt jullie propositie aantrekkelijk voor de particuliere belegger?

Degenaar: “De particuliere belegger loopt nu alles mis. Via de bank krijgt hij geen of heel weinig rente en beleggen in aandelen is behoorlijk grillig geworden. In het MKB zien wij het meeste rendement ontstaan. Tot nu toe hadden particulieren weinig tot geen toegang om daarin te beleggen. Bij ons kan de particulier wél meeprofiteren van de groei. En in tegenstelling tot andere MKB-fondsen zit er bij ons geen grens op de groeirente zodra een onderneming echt hard gaat groeien.”

5. Alles draait om vertrouwen. Waarom zou men met jullie in zee gaan?

Degenaar: “Allereerst participeren we als fonds voor 50% in de onderneming mee voor een onbepaalde tijd. Dit is een groot verschil met traditionele private equity partijen, die gericht zijn op korte termijn winsten. We geloven écht in de kracht van het ondernemerschap en niet in de heiligheid van een Excel-sheet. MKB-bedrijven zijn namelijk ook belangrijk voor hun gemeenschap bijvoorbeeld als sponsor van een sportvereniging. Ons motto is daarom: de ondernemer bepaalt en sámen gaan we nieuwe groei realiseren met het eerder genoemde continuïteitsmaximalisatieprogramma. Wij zijn ook goede dealmakers. Wij zeggen: de beste deals passen op één A4 zonder vuistdikke juridische contracten. Hoe kernachtiger de deal, hoe gemakkelijker de samenwerking.”

Lees meer over het Verenigd Ondernemers Fonds.

Andere posts

Captin maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen.